fbpx

Het ‘opgeven van zekerheid’ is reden nummer 1 om niet te gaan ondernemen. Maar als je je toekomst wilt veranderen, zal je aan je levensstijl moeten sleutelen. Mijn drang om nieuwe dingen te leren, te investeren in jezelf en de behoefte om het anders te doen werd steeds groter. Ik kreeg ineens een goed idee en het liet mij niet meer los. Ik besloot om buiten mijn comfortzone te treden en….. het is waar!…… That is where the magic happens!

1 jaar Fix Office Support – Een kijkje in de keuken van een Virtual Personal Assistant

Het begin
Het is nu precies een jaar geleden dat ik begon aan mijn businessplan voor Fix Office Support. Op zoek naar nieuwe ervaringen en extra inkomsten kwam ik de term Virtual Assistant voor het eerst tegen. Ik, als ervaren PA, kon mij ook maar moeilijk voorstellen hoe je een kantoor in de Cloud precies moest inrichten en helemaal hoe je ‘persoonlijk’ kan assisteren als alles via het internet gaat. Dus ging ik op zoek naar de mogelijkheden van virtuele ondersteuning. Interessant, maar meteen mijn eerste struikelblok. Gelukkig riep een bevriende ervaren ondernemer mij tot de orde en zei: ‘Misschien moet je nu stoppen met lezen en het gewoon gaan doen!’. En dat was een hele waardevolle tip! Ik ging het DOEN!

Geen klant
Op dat moment werd ik geconfronteerd met, wat mij betreft, de meest onderschatte basisregel bij het starten van een bedrijf. Hoe kom je aan een klant?  Ik had al mijn toekomstige werkzaamheden uiterst gedetailleerd beschreven, ik had uitvoerige calculaties gemaakt om mijn tarieven te bepalen en uren gestoken in het maken van een website, maar ik had geen seconde stil gestaan bij acquisitie. Als je een winkel hebt, heb je een etalage, maar hoe doe je dat als je een online onderneming opzet? Ik ging bloggen, bedacht reclamecampagnes en schreef tientallen potentiële klanten aan.

Mijn eerste klant
Op een dag vond ik een vacature van een juriste met een zeer interessante achtergrond en een internationaal werkgebied. Ik voelde dat dit mijn ideale klant was en ik hoopte vurig dat ze met mij in zee wilde gaan. Helaas kreeg ik een vriendelijke ‘nee’. Maar ik had zo mijn zinnen op deze samenwerking gezet, dat ik besloot om een tweede poging te doen en mij kwetsbaar op te stellen. Ik schreef haar dat ik weliswaar veel ervaring op het gebied van ondersteuning had, maar helemaal nieuw was in deze online wereld en dat ik een mentor nodig had om mij in te werken. En zo hebben we toch nog een mooie deal kunnen sluiten, waarmee ik ontzettend veel ervaring heb op mogen doen.    

Netwerken
Vanaf dat moment begon mijn netwerk zich uit te rollen. Via verschillende relaties kreeg ik een paar projecten en tegelijkertijd ook een klant die vaste samenwerking met mij aan wilde gaan. En van de ene opdracht rolde ik in de andere. Fix Office Support draaide ineens op volle toeren. Het starten van een onderneming is onzeker en behoorlijk stressvol, maar het kan niet op tegen het euforische gevoel van beginnend succes!

En nu?
Naast de ondersteuning die een VPA biedt, bestaat een groot deel van de dagelijkse werkzaamheden uit het op de hoogte blijven op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen in ondersteunende software. Om mijn kennis te vergroten besteed ik een groot deel van mijn tijd aan het volgen van online trainingen.
Een hoge prioriteit op de lijst van succesvol online samenwerken is de juiste communicatie. Communicatieafspraken zijn maatwerk per klant en is altijd aan verandering onderhevig. Mijn focus is om communicatie altijd zo efficiënt mogelijk te blijven inrichten.

Zie ook mijn blog ‘Communiceren: Laten we een voorbeeld nemen aan de jeugd!’

Mijn ervaringen en opgedane kennis van het eerste jaar heeft mij voor 200% overtuigd dat virtuele ondersteuning de toekomst van ondernemen is. Mijn persoonlijke drive is dan ook om te laten zien dat virtueel werken heel goed samen kan gaan met persoonlijke ondersteuning. Ik wil ondernemers en managers aantonen dat deze mix van flexibiliteit en dienstverlening uiterst efficiënt is en dat je juist op deze manier maximaal rendement uit samenwerking kan halen.

Zie ook mijn blog ’Een Virtual Personal Assistant kost niets!!

Nieuw!
Door de inzichten die ik het afgelopen jaar heb opgedaan en mijn overtuiging dat virtuele ondersteuning de toekomst is, heb ik een nieuw idee. Op dit moment werk ik aan een  businessplan dat zich richt op een nichemarkt, waarbij ik mijn ervaring nog beter kan gaan benutten. Ik laat jullie nog even in spanning, want ik moet nog wat puntjes op de “i” zetten. Maar medio april is het klaar en dan kom ik hierop terug…..

 

Levert deze blog vragen of opmerkingen op, dan ga ik daar graag op in. Zal ik u laten zien waarom een VPA maximaal rendement oplevert? Mail mij: marion@fixos.nl

haa k 04Marion Hazejager, VPA
Fix Office Support

By |2018-05-21T16:18:33+00:00februari 15th, 2017|0 Comments

Leave A Comment